بدون دیدگاه

اصول تغذیه مناسب برای کودک در سنین 3 تا 5 سال

داشتن تغذیه سالم برای کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است. رعایت نکات زیر در برنامه غذایی کودکان ضروری می باشد:
حداقل 3 بار در روز باید به کودک غذا بدهید.
غذا بايد سر ساعت معين و در محيطی خوشايند به كودك داده شود.
کودک بايد با انواع مختلف غذاها آشنا شود.
سعی کنید كه غذاهای جديد را هميشه به تعداد كم و همراه با غذای مورد دلخواه به كودك بدهید.
غذای جدید را در زمانی به کودک بدهید که گرسنه است.
از مصرف چاشنی زیاد بايد خودداری شود.
غذا بايد ولرم باشد.غذاي داغ و نيز غذای سرد باعث ترس كودك می شود.
محيط خوردن غذا بايد جالب و حاكي از آرامش باشد. رنگ محیط سرد نباشد.
از بشقاب وفنجان ثابت رنگی استفاده شود.
از آنجایی که كودكان به رنگ غذا نيز توجه دارند از اين توجه آنها بايد استفاده شود.
غذا به تكه های كوچك تقسيم شود.
برای مقدار مختصری هم که می خورد بسيار تشويق شود .
بايد به كودك اجازه داد تا اگر غذاي بيشتري مي خواهد ابراز كند.
همزمان با رسيدن به استقلال ريخت وپاش غذا ادامه يافته ولي بايد تحمل كرد. از 9 ماه تا 5/2 سال بازی با غذا رایج است.
كودكان دوست دارند كه غذاهای جديد را دستكاری كرده و سپس بخورند .اين بخشي از رفتار آنها است.
صحبت كردن با كودك حين غذا خوردن علاقه او به غذا را بيشتر خواهد كرد.
در حضور کودک در مورد امتناع از خوردن او با ديگران صحبت نکنيد.
چرب زبانی و اجبار بکار نبريد تا کودک را علاقمند به خوردن کنيد.
معمولاً كودكان غذاهاي ساده را بهتر از مخلو ط مي پذيرند.
مصرف غذاهای خشك و بدون آب برای كودكان سنين قبل از مدرسه مشكل است بنابر اين در برنامه غذايي آنان، غذای خشك را بايد با غذاهای مرطوب داد تا كودك با مشكلی مواجه نشود.
قطعات گوشت برای كودك جويدنش مشكل است و به همين جهت كودكان اغلب كباب شده و همبرگر را ترجيح مي دهند. گوشت را مي توان بصورت چرخ كرده به كودك داد.
به کودک آهسته غذا خوردن را بیاموزید.
محل نشستن كودك در موقع صرف غذا بايد راحت و مطمئن باشد و كودك به راحتي به غذا دسترسي داشته باشد.
كمبودهاي ويژه ويتامين و مواد معدني از قبيل كمبود ویتامین A و كمبود ویتامین D و كم خوني فقرآهن در اين گروه سني با درجات مختلف ايجاد مي شود .
برای افزایش دریافت فیبر در کودکان از قانون، استفاده کنید و از 8 گرم در روز در 3 سالگی آن را به 25 گرم در روز در 20 سالگی برسانید.افزایش فیبر دریافتی می تواند با افزایش دریافت میوه و سبزی و غلات کامل و حبوبات باشد که از بروز یبوست هم جلوگیری می کند.
در كودكاني كه از خوردن شير امتناع مي كنند، اضافه كردن كمي كاكائو به شير مناسب است. البته فراموش نکنید که مقدار زیاد کاکائو می تواند مانع جذب کلسیم شود.
برای رشد مناسب، آب ميوه را به 120 الي 180 سي سي در روز محدود كنيد.
از محصولات حاوی سوربيتول مثل آب سيب يا آب گلابی در اسهال بپرهيزيد زیرا باعث سوءجذب کربوهیدراتها می شود.

You might also like
تغذیه, کودک

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست