بدون دیدگاه

برنامه ریزی درسی برای کنکور سراسری

-از کجا شروع کنم؟
-چگونه برنامه ریزی کنم؟
-چقدر وقت دارم؟
این روزها افکار خیلی از کنکوری ها درگیر چگونگی طراحی برنامه ریزی درسی شده است؛ اما دوستان خوبم نوشتن یک برنامه درسی منسجم و خوب، آن قدرها هم که تصور می کنید، سخت نیست، فقط کمی دقت می خواهید.
-برنامه ریزی درسی چیست؟
-چرا برای مطالعه به برنامه ریزی نیازمندیم؟
-یک برنامه ریزی خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
-چگونه می توانیم یک برنامه ریزی خوب را طراحی کنیم؟

وقتی ما در زندگی هدفی داریم و می‌خواهیم برای رسیدن به آن هدف ، کاری انجام دهیم؛ ناگزیریم که مسیری را طی کنیم.
انتخاب مسیر و رسیدن به هدف مورد نظر ما، بسیار با اهمیت است؛ چرا که هم می‌توانیم مسیر پر پیچ خم و انحرافی را انتخاب کنیم و هم بهترین مسیر را؛ و این بستگی به میزان علاقه ی ما به آن هدف و خواسته‌مان دارد.
اگر هدف ما کمرنگ باشد، شدت و ضعف مسیر برای ما کم اهمیت است و انگیزه ای برای رسیدن ، ما را مشتاق نمی‌کند. اما اگر هدف ما بسیار ارزشمند باشد. راه دوم را انتخاب می کنیم و برای رسیدن به آن ، سختی هایی را نیز باید متحمل شویم. بنابراین ،شور و شوق رسیدن به هدف ، انگیزه تلاش کردن را در ما زیاد می کند.
انتخاب مسیر، همان برنامه ریزی درست و مطلوب است . یعنی اگر هدف مشخص و معینی داشته باشیم و آن هدف برای ما بسیار ارزشمند باشد ، شورو شوق رسیدن به هدف،این انگیزه را در ما ایجاد می‌کند که چگونه برای پیمودن مسیر و دست‌یابی به هدف ، به بهترین نحو برنامه‌ریزی کنیم تا بهترین نتیجه را در راه رسیدن به هدفمان بگیریم.بنابراین،«برنامه ریزی، تنظیم راه های هدفمند برای رسیدن به هدفی مشخص است.»
بدون هدف، برنامه ریزی معنایی ندارد.همان گونه که بدون انگیزه ، هدف نیز معنایی نخواهد داشت. پس برای رسیدن به هدف ، ابتدا باید اهداف جزئی تر را مشخص کرد و پیمود.مثل پلکان یک پله که برای رسیدن به آخرین پله باید ابتدا از اولین پله شروع کرد.
انسان در طول زندگی خود، هرگز از تفکر و اندیشه جدا نبوده است و با تفکر صحیح توانسته است به حل مسائل و مشکلات ریز و درشت خود بپردازد و به رشد و تعالی نائل آید. بنابراین، در طراحی برنامه‌ی درسی داوطلب می تواند با استفاده از تفکر صحیح ، مسیر رسیدن به هدف خود را انتخاب کنید.

تعیین نقطه ی شروع
برای جلوگیری از سردرگمی باید بدانیم که از کجا شروع کنیم. یعنی وقتی کتاب‌های مورد نظر خود را سبک و سنگین کردیم و مدت زمان لازم برای مطالعه را به آن اختصاص دادیم، می بایست تعیین کنیم که ابتدا از چه کتاب هایی شروع کنیم. بعضی داوطلبان از کتاب های سخت شروع می‌کنند تا به کتاب های آسان برسند. بعضی دیگر از کتاب های آسان به مشکل می روند و بعضی دیگر ترجیح می دهند که کتاب های آسان و مشکل را با هم بخوانند. اگر چه روش آمیخته خوانی بهترین و کامل ترین روش مطالعاتی است ولی انتخاب روش مطالعه به عادات مطالعاتی شما بستگی دارد.
جایگاه هر درس را مشخص کنید و تعیین کنید که ابتدا چه تکالیفی را انجام دهید، بهتر است و چه تکالیفی را اگر با تاخیر انجام دهید، برایتان مشکلی پیش نمی آید.

انعطاف پذیری
برنامه ی درسی را طوری طراحی کنید که امکان تغییر در آن وجود داشته باشد تا هنگام اجرای آن اگر احساس کردید که برنامه خیلی راحت و آسان و یا خیلی سخت و فشرده است، بتوانید نواقص آن را برطرف کنید و با نظارت و بازنگری به ساماندهی مجدد آن بپردازید. چرا که انرژی شما در برنامه ریزی سخت و فشرده خیلی زود تلف می شود و توان ادامه ی برنامه را از دست خواهید داد. از دیگر سو، در برنامه ریزی راحت و آسان نیز مدت زمانی را که باید به مطالعه می پرداختید، هدر می دهید و در واقع حداکثر استفاده را از حداقل زمان نمی کنید و ممکن است که برای ادامه مطالعه، وقت کم بیاورید. بنابراین، برنامه را به گونه ای طراحی کنید که امکان تغییرات لازم در آن امکان پذیر باشد.

پشتکار و سخت کوشی
پشتکار و سخت کوشی در اجرای برنامه درسی، نشان دهنده ی انگیزه ی قوی برای رسیدن به هدف است. اما برای این که همیشه در طول اجرای برنامه مصمم باشید، باید قبل از اجرای آن خود را ملزم کنید تا براساس برنامه عمل کنید و در صورت عدم تعهد، خود را مجبور به جبران آن نمایید. یعنی در ساعت هایی که برای کارهای غیرقابل پیش یبنی در نظر گرفته بودید، تخطی خود را از برنامه جبران کنید.

برنامه های غیردرسی
در یک برنامه ی درسی خوب باید به امور غیر درسی نیز توجه داشته باشید؛ یعنی مدت زمان کوتاهی را نیز به کارهای غیر درسی اختصاصی دهید. مثل مطالعات غیر درسی، پیاده روی، ورزش و یا انجام هر فعّالیّت دیگری که مورد علاقه تان است. توجه داشته باشید که با افراط در اجرای برنامه های غیر درسی، در مسیرهای انحرافی قرار نگیرید و از هدف و برنامه ی اصلی خود دور نشوید.
لازم است مدت زمانی که به انجام برنامه‌های غیر درسی اختصاص می دهید، کوتاه باشد. مثلاً اگر قبلاً روزانه دو ساعت ورزش می کردید، اکنون زمان کمتری را به آن اختصاص دهید.
مؤسسات و کلاس های آموزشی
استفاده از مؤسسات و کلاس های آموزشی را در برنامه های درسی، به اجبار توصیه نمی کنیم. اما اگر احساس می کنید که نیاز به کلاس تقویتی دارید و تصمیم گرفته اید که به کلاس های آموزشی بروید، خوب تحقیق کنید تا مؤسّسه ای که از آن استفاده می کنید حتما معتبر و قابل اعتماد باشد. هم چنین برای رفع اشکالات درسی می توانید به صورت گروهی با همکلاسی‌ها و دوستان تان مشکلات درسی را مطرح و برطرف نمایید و یا با شرکت در کلاس های غیر تقویتی که مدارس برگزار می کنند نیز می‌توانید کمک زیادی در رفع اشکالات درسی تان دریافت کنید.

تست و آزمون های شخصی
(در منزل) معتبر
استفاده از تست و پرسش های آزمون‌های معتبر را در برنامه های خود بگنجانید. زیرا به کارگیری آن ها در پایان هر نوبت مطالعاتی برای یادگیری مطالب بسیار مفید است. سعی کنید بعد از پایان هر بخش و یا هر درس، با استفاده از پرسش های چهارگزینه‌ای و نیز پرسش های آزمون های آزمایشی معتبر بلافاصله توانایی یادآوری مطالبی را که آموخته اید ارزیابی کنید؛ زیرا احتمال از یاد بردن مطالب معمولاً بعد از گذشت 24 ساعت بیشتر از ساعات نزدیک به فعّالیّت مطالعاتی است. در موقع تست زدن درس جدید، به عقب برگردید و دوباره تست های دروس گذشته را بزنید تا مروری بر آنچه قبلاً فرا گرفته اید شده باشد.

تنظیم ساعات مطالعه
نوع پرسش هایی که این روزها بیشتر پرسیده می شود، این است که، برای برنامه‌ریزی در شبانه روز چند ساعت درس بخوانیم بهتر است؟ پاسخ واضح و روشنی به این پرسش نمی توان داد، زیرا توانایی مطالعه ی افراد با یکدیگر متفاوت است. گروهی از افراد ظرفیت مطالعه شان زیاد است و با وجود این که ساعت های طولانی را به مطالعه اختصاص می دهند، کمتر احساس خستگی می کنند. امّا بعضی دیگر نمی‌توانند در مدّت شبانه روز زیاد مطالعه کنند و در هنگام مطالعه ی طولانی، بیشتر احساس خستگی می کنند. تشخیص میزان ساعت مطالعه ی هر فرد به شخص او بستگی دارد و خود باید تشخیص دهد که لازم است چقدر بخواند، استراحت کند و یا به کارهای دیگر بپردازد.
توصیه ای که می توانیم در این مورد داشته باشیم، این است که در شروع مطالعه و در هفته های اول، بهتر است زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهید تا در هفته های آخر و ایام تعطیلات نوروز، فشار کمتری به شما وارد شود و فرصت کافی برای مرور مطالب درسی داشته باشید.
محققان معتقدند که افراد موفق آن هایی نیستند که فقط در کلاس درس حاضر می شوند، به درس گوش می‌دهند، یادداشت بر می دارند، و منتظر می مانند تا معلم، تاریخ امتحان را اعلام کند. بلکه افراد موفق کسانی هستند که زمان مورد نیاز برای انجام تکالیف درسی را پیش بینی می‌کنند، درباره ی تکالیفی که باید انجام دهند، اطلاعات لازم را به دست می آورند، در واقع ضروری به صورت گروهی کار می کنند و هر کاری را که باعث نظم بیشتر در انجام امورشان می شود، انجام می دهند و به طور کلی به جای انفعال، افرادی فعال هستند.

برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت
نکاتی را که برای طراحی یک برنامه درسی توضیح دادیم، اساس تشکیل یک برنامه درسی خوب است. با رعایت این نکات در برنامه ی روزانه، این نظم فکری ایجاد می‌شود که بدانید وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید ابتدا باید به چه کاری بپردازید و به طور خودکار و بدون هیچ گونه دغدغه ای وارد عمل می شوید.
یکی دو هفته بعد از اجرای برنامه، نتیجه‌ی حاصل از آن را بررسی کنید تا بدانید که آیا در اجرای برنامه موفق بوده اید یا خیر و آیا به نقاط ضعف و قدرت خود پی برده اید و بدانید که آیا از اجرای برنامه راضی هستید یا نه. در صورت عدم رضایت، در برنامه ی خود تجدید نظر کنید و در صورت رضایت مندی می توانید بر همین اساس برای سایر روزهای هفته برنامه ریزی کنید و با اجرای برنامه ی روزانه و هفتگی می توانید برای یک ماه و ماه های بعد نیز برنامه ریزی کنید و بدین ترتیب، برنامه ی کوتاه مدت و بلند مدت شما شکل می گیرد.
توجه داشته باشید که برای به دست آوردن خواسته های خود، باید کمی بیشتر تلاش کنید و برای مدتی متحمّل سختی و زحمت شوید. تمام انسان های موفّق، با تلاش و سختی به موفقیت رسیده اند. امیدواریم که شما هم از گروه انسان های موفق باشید.

You might also like
انگیزشی

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست