بدون دیدگاه

بشقاب غذایتان با چه موادی پر می شود؟

تغذيه نقشی اساسی در سلامت ايفا می‌کند به طوري كه حتي بر باروری نيز تاثيرگذار مي باشد. بنابراين افرادی كه تمايل جهت اقدام به بارداری دارند، بايد نگاهی مجدد به بشقاب غذايشان بيندازند. بعضی مواد غذايی باعث افزايش کيفيت اسپرم و تخمک مي‌شوند و قدرت باروري را در هر دو جنس بالا می‌برند و بعضي ديگر از مواد غذايی باعث كاهش آن می شود.
به طور كلي الگوی تغذيه صحيح در طولانی‌ مدت، بيشتر از تغييرات کوتاه‌مدت هنگام لقاح موثر است. البته مسائل بسيار زيادی در کاهش ميل جنسی و قدرت باروری دخيل هستند که رفع آنها بيش از تغيير رژيم غذايی می‌تواند تاثيرگذار باشد.
مواردی كه در زير به آن ها اشاره شده، مواد غذايی و نكاتی هستند كه بر اساس تحقيقات به قدرت باروری كمك مي كنند:

  1. ويتامين‌های A و D:
    دستگاه توليدمثل از سلول‌هايی ايجاد شده که توان تکثير زيادی دارند. برای اين تکثير، بدن نيازمند ويتامين A، اسيدهای چرب امگا 3، روي و ويتامين D است. اين چهار ماده در تعداد زيادی از مواد غذايی وجود دارند كه مصرف آنها علاوه بر افزايش قدرت باروری، تاثير مثبتی بر عملکرد تمام ارگان‌هايی که سلول‌هايی با تکثير بالا دارند مثل دستگاه تنفس، گوارش و کليه می‌گذارد. ويتامين A در ميوه و سبزی‌های رنگی، شير و کره، تخم‌مرغ و جگر ويتامين D در کره، جگر و تخم‌مرغ، روی در گوشت، آجيل و دانه‌های روغنی و اسيدهای چرب امگا 3 در ماهی و در روغن سويا و گردو وجود دارد.
  2. گوشت قرمز:
    علی رغم اين كه در رژيم غذايی روزانه بيشتر به مصرف سبزی‌ها توصيه شده است، اما در زمينه باروری بر مصرف سبزی‌ها تاکيد زيادی نمی‌شود. با افزايش استفاده از سبزی‌ها و لبنيات، محيط بدن «قليايی» می‌شود در صورتی که با مصرف بيشتر گوشت قرمز به‌خصوص گوشت گوسفند و ادويه‌‌های گرم مثل زنجبيل و دارچين، محيط بدن اسيدی ‌تر می‌شود. بر اساس مطالعات، رژيم‌هايی که باعث اسيدی شدن محيط بدن می ‌شوند، قدرت باروری را افزايش می دهد و احتمال تولد نوزاد پسر را بيشتر
    می كند.
  3. اسيدآمينه ضروری:
    اسيد‌آمينه «ال آرژنين» از دسته ترکيباتی است که در کشور ما و در دنيا زياد روی آن کار شده است. اين اسيد آمينه در تمام مواد غذايی وجود دارد و مکمل‌های آن به صورت غليظ شده نيز وجود دارد. کار ال آرژنين گشاد نمودن عروق است و همين موضوع توانمندی جنسی را افزايش می‌دهد. ال آرژنين در بدن ما به نيتريت اکسايد تبديل می‌شود که ضدالتهاب است و مانع از ابتلا به بيماری‌های التهابی می‌شود و در نتيجه تضمين كننده سلامت دستگاه توليد مثل
    می باشد.
  4. رسيدن به وزن مطلوب:
    به بانوانی که برای بارداری اقدام كرده اند ولی موفق نشده اند، توصيه می‌شود در صورتی كه چاق‌ هستند و يا اضافه وزن دارند،ابتدا وزنشان را كاهش دهند و بعد برای بارداری تلاش کنند زيرا بالا بودن توده چربی بدن، چربی خون و کبد چرب، موجب كاهش قدرت باروری می شود.
    بعد از رسيدن به وزن مطلوب و کاهش وزن، خانم ها نبايد تا 3-2 ماه بعد از پايان رژيم، اقدام به بارداری كنند تا در اين مدت با مصرف ريزمغذی‌ها تقويت شوند و با مصرف مکمل ها مانع کمبود کلسيم و آهن شوند.
    همچنين به خانم‌های لاغری که حجم توده بدنیشان 18 و کمتر از آن است، توصيه می شود قبل از ازدواج افزايش وزن داشته باشند و در محدوده وزن طبيعي قرار بگيرند. اين خانم‌ها به دليل وزن پايين آمنوره مي‌شوند يعني گاهي 3 ماه عادت ماهيانه نمي‌شوند كه اين امر باعث كاهش قدرت باروری‌شان مي شود.
  5. يد:‌
    کمبود يد نيز بسيار مهم است. با شيوع توليد
    نمك های بدون يد، مصرف مکمل يد قبل از بارداری بسيار مهم است زيرا کمبود آن می‌تواند باعث عوارض جبران‌ناپذير در جنين شود و او را تا آخر عمر ناتوان ‌کند.
  6. اسيدفوليک: مصرف اسيد فوليک به عنوان مهم‌ترين ريزمغذی‌نبايد فراموش شود. بهتر است بانوان بعد از ازدواج مصرف اسيد فوليک را آغاز کنند؛ زيرا قرص‌های جلوگيری از بارداری متابوليسم اسيد فوليک را کم می‌کنند. از طرف ديگر نيز هميشه احتمال بارداری ناخواسته وجود دارد كه کمبود اسيد فوليک در دوران بارداری همراه با عارضه های زيادی خواهد بود.
You might also like
تغذیه

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست