بدون دیدگاه

شنیدن موسیقی و اثرات آرامش بخش آن بر انسان

موسیقی یکی از نوازه های ناب برای گوش دادن است و اگر بدانیم چه موسیقی هایي را گوش کنیم آن وقت به آرامشی دست نیافتنی دست خواهیم یافت. اگر عاشق شنیدن موسیقی هستید، شما هم از جرگه‌ي خواص هستید. چارلز داروین
می گوید: «اگر به من فرصت زندگی دوباره داده می‌شد، قانونی وضع می کردم برای آن که دست‌کم یکبار در هفته شعری بخوانم و آهنگی بشنوم.» آلبرت اینیشتن گفته است: «اگر فیزیک‌دان نمی شدم، احتمالا موسیقی‌دان می شدم.» و جیمی هندریکس موسیقی را «آیین» خود نامیده است. شنیدن موسیقی سلامت ذهنی انسان را بهبود می‌بخشد و سلامت جسمی را به طرز عجیب و حیرت‌انگیزی تقویت می کند. در ادامه به تعدادی از مزیت های حیرت انگیز موسیقی می پردازیم.

شادتر شدن
«من به خاطر اینکه می‌خوانم شاد نیستم؛ به خاطر این شاد هستم که می خوانم.» ویلیام جیمز .
پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند وقتی به نوعی موسیقی‌ که دوست دارید گوش می دهید، ‌مغزتان دوپامین ترشح می‌کند؛ انتقال‌دهنده‌ي عصبی «حالت سرخوشی».
دوپامینموجب می شود احساساتی مثل خوشحالی، وجد، و لذت داشته باشید. پس، این بار که به تقویت عاطفی نیاز داشتید، به مدت ۱۵ دقیقه به آهنگ مورد علاقه‌ی‌تان گوش بدهید. تمام کاری که برای به آرامش رسیدن باید انجام داد همین است!

بهبود عملکرد دویدن
«اگر آدم‌ها بخواهند برداشتی از موسیقی داشته باشند، باید این‌ «انگیزه» باشد که هرچیزی-مادامی که روی آن کار کنید و پا پس نکشید- شدنی است.»
دانشمندان طی آزمایشاتی دریافتند دوندگانی که به موسیقی انگیزه‌بخش ملایم یا تند گوش می دهند ۸۰۰ متر اول دویدنشان را از دوندگانی که به موسیقی آرام گوش می‌دهند یا اصلا بدون گوش دادن به موسیقی می‌دوند، سریع‌تر به اتمام می رسانند. برای منظم کردن افکارتان، به آهنگ‌هایي گوش بدهید که برای‌تان الهام‌بخش هستند.

کاهش استرس، بهبود سلامت
«من فکر می کنم موسیقی به خودی خود شفابخش است. فوران هیجان آدمیست. چیزی هات که همه‌ی ما شیفته‌اش هستیم. فارغ از فرهنگی که به آن تعلق داریم.» بیلی جوئل.
شنیدن موسیقی‌اي که از آن لذت می برید سطح هورمون استرس-کورتیزول- را در بدن‌تان کاهش می‌دهد، که تاثیرات استرس مزمن را خنثی می کند. این یافته‌ي مهمی است چون استرس، عامل ۶۰ درصد از تمام مریضی‌ها و امراض ماست. یکی از مطالعات نشان داده است که اگر آدم‌ها از طریق نواختن سازهای کوبه‌ای و خواندن به صورت فعالانه در تولید موسیقی شرکت کنند، سیستم ایمنی‌شان حتی از زمانی که به صورت گذرا موسیقی گوش کنند بیش‌تر تقویت می شود.
 برای حفظ سلامت و آرامش در طول روز، رادیو را روشن کنید. برای آن‌که نهایت بهره گیری‌ شفابخش را از آن ببرید سعی کنید فکرتان را به ریتم موسیقی نزدیک کنید.

کمک به بهتر خوابیدن
«موسیقی غبار زندگی روزمره را از روح آدمی می‌زداید.» برتولد اوئرباخ.
مطالعه‌اي نشان داد دانشجویانی که ۴۵ دقیقه پیش از به رختخواب رفتن موسیقی کلاسیک آرامش‌بخش گوش می دهند به‌طور قابل ملاحظه‌اي بهتر از دانشجویانی می خوابند که به یک کتاب صوتی گوش می دهند یا چیزی متفاوت از برنامه‌ی هرروز‌‌‌شان گوش نمی دهند. اگر در خوابیدن مشکل دارید، پیش از رفتن به رختخواب و خوابیدن، شنیدن قطعاتی از باخ و موزارت را امتحان کنید.

کاهش افسردگی
«موسیقی پناهِ من بود. من می‌توانستم به فضای میان نٌت‌ها بخزم و به تنهایی پشت کنم.» مایا آنجلو.
بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان از افسردگی رنج می برند. ۹۰ درصد از آن ها بی‌خوابی را هم تجربه می‌کنند. پژوهش بی‌خوابی که در بالا ذکر شد تایید کرد نشانه‌های افسردگی در گروه‌هایي که پیش از موعد خواب به موسیقی کلاسیک گوش می‌دهند به طرز معنی‌داری کاهش می‌یابد، ولی در دو گروه دیگر اینگونه نیست.
مطالعه‌ي دیگری نیز نشان داد موسیقی، بسته به نوع آن، می تواند به بیمارانی که نشانه‌هاي افسردگی دارند کمک کند. صداهای تامل‌برانگیز و موسیقی کلاسیک روحیه‌ي افراد را تقویت می‌کند، ولی موسیقی تکنو و هِوی‌مِتال آن ها را حتی افسرده‌تر هم می‌کند.
دفعه ی بعد که احساس یاس کردید، برای تقویت روحیه‌ی‌تان کمی موسیقی تامل‌برانگیز یا کلاسیک گوش بدهید.

کمک به کم‌تر خوردن
«بین موسیقی و خوردن نوعی پیوند دوستانه برقرار است.» تامس هاردی.
 پژوهشی نشان داد که ملایم کردن نور و موسیقی موقع غذا خوردن باعث می شود افراد کالری کم‌تری مصرف کنند و از غذای‌شان بیش‌تر لذت ببرند. اگر به دنبال راه‌هایي برای کاهش اشتهای خود هستید، کم‌کردن نور و شنیدن موسیقی ملایم را بار بعد که سر میز غذا نشستید امتحان کنید.

افزایش روحیه‌هنگام رانندگی
«این همان چیزی است که دوست دارم. بدون مزاحم، داخل اتومبیل خودم بنشینم و در باران به موسیقی گوش بدهم. هنوز آهنگ‌هاي بی‌نظیر بسیاری برای خواندن مانده است.» آلیسون کرائوس.  
در مطالعه‌ای دریافتند شنیدن موسیقی
می تواند به نحو مثبتی بر روحیه‌ي شما هنگام رانندگی تاثیر بگذارد، که نسبت به زمانی که موسیقی گوش نمیدهید به رفتاری ایمن‌تر منجر می شود.  بار بعد که از ترافیک خسته شدید، صدای آهنگ را چندان کنید تا اوضاع روحی‌تان را بهبود ببخشید. این کار روی عملکرد رانندگی‌تان تاثیر می گذارد، حتی ممکن هست کمک کند ایمن‌تر برانید.

تقویت یادگیری و حافظه
«موسیقی زبان حافظه هست.» جودی پی‌کولت.
 پژوهشگران کشف کرد‌ه‌اند که موسیقی می تواند به یادگیری شما کمک کند و یادآوری اطلاعات را بهبود ببخشد، ولی به میزان علاقه‌ی شما به موسیقی بستگی دارد و موسیقی‌دان بودن یا نبودن‌تان. نتایج نشان داده شرکت‌کنندگانی که موسیقی‌دان می باشند همراه با موسیقی خنثی بهتر یاد می گیرند ولی وقتی موسیقی فرح‌انگیز اکران می شود بهتر آزمون می دهند. از طرفی دیگر، غیر موسیقی‌دان‌ها، با موسیقی مثبت بهتر یاد می گیرند ولی با موسیقی خنثی بهتر آزمون می‌دهند.

آرامش بیماران پیش و پس از جراحی
«کسی که می خواند، پریشانی‌هاي‌اش را فراری می‌دهد.» میگوئل دو سروانتس.
پژوهشگران دریافته‌اند که شنیدن موسیقی آرامش‌بخش پیش از عمل جراحی اضطراب را کاهش می‌دهد. درواقع، این کار حتی از خوردن میدازولام موثرتر است، میدازولام دارویی است که اغلب پیش از عمل به بیماران داده می شود تا احساس خواب‌آلودگی کنند که عوارض جانبی خطرناکی دارد از جمله سرفه و استفراغ.

کاهش درد
تحقیقات مشخص کرده است که موسیقی‌درمانی و موسیقی از پیش ضبط شده از درمان‌های معمول بیش‌تر، درد بیماران سرطانی را کاهش می دهد. پژوهش دیگری نشان داد که موسیقی می تواند درد را در بیماران بخش مراقبت‌هاي ویژه و بیماران منزلی سالمندان کاهش دهد، ولی لیست آهنگ‌ها یا باید قطعات کلاسیک باشد، یا موسیقی تامل‌برانگیز، یا آهنگ‌هایي که گزینه خودِ بیماران است. به نوعی موسیقی که دوست دارید گوش بدهید و درد را از خودتان دور کنید.

کمک به بیماران آلزایمری
یک سازمان غیرانتفاعی به نام «موسیقی و حافظه» به افراد آلزایمری و دیگر بیماران دچار زوال عقلی مربوط به کهولت سن کمک می کند تا از طریق شنیدن دوست‌داشتنی‌ترین آهنگ‌های‌شان، هویت‌شان را به خاطر بیاورند. این بیداری اغلب دراماتیک است.
چون موسیقی بر بخش‌های زیادی از مغز تاثیر می‌گذارد، رشته‌های عصبی راکه ممکن هست هنوز سالم باشند تحریک می‌کند.  از هر سه سالمند یک نفر از مریضی آلزایمر یا دیگر مریضی‌هاي مرتبط با زوال عقل می‌میرد، بنابراین احتمال دارد کسی راکه دچار این مریضی هست در اطراف خود بشناسید. برای ارتباط برقرار کردن با عزیزان‌تان که از زوال عقل مربوط به کهنسالی رنج می برند، روش اکران آهنگ‌های مورد علاقه شان را امتحان کنید.

کمک به بهبود بیماران سکته‌ای
«می‌دانم پرندگان قفسی چرا آواز می‌خوانند.» مایا آنجلو.
پژوهشی نشان داد بیماران سکته‌ای که به موسیقی انتخابی خودشان به مدت دو ساعت در روز گوش می‌دهند نسبت به کسانی که کتاب‌های صوتی گوش می‌دهند یا هیچ موسیقی گوش نمی‌دهند به نحو چشمگیری عملکرد شناختی بهتری نشان
می دهند.
اکثرِ ترانه‌های آهنگین، که ترکیبی از موسیقی و صدا را ارائه می‌دهند حافظه‌ی شنیداری و کلامی بیماران را تقویت می کند.
اگر کسی را را می‌شناسید که دچار سکته شده هست، به محض آن‌که توانستید آهنگ مورد علاقه‌‌اش را برایش ببرید. شنیدن آن ها می تواند به طرز چشمگیری بهبودی‌اش را افزایش دهد.
افزایش هوش کلامی
«کارکرد موسیقی برای روح مثل کارکرد کلمات برای ذهن است.» مادست موس.
مطالعه‌ای نشان داد که ۹۰٪ بچه‌هاي بین ۴ تا ۶ سال، پس از گذراندن تنها یک ماه کلاس موسیقی«در اساس‌ ریتم، لحن، ملودی، و صدا»، افزایش چشمگیری در هوش کلامی داشتند. تمرین موسیقی «اثر انتقالی» دارد که توانایی کودکان را برای درک کلمات و شرح معانی‌شان افزایش می‌دهد. در پژوهش دیگری دریافتند بزرگسالان زنِ تحت آموزش موسیقی نسبت به کسانی که تمرین موسیقیایی نداشته‌اند در آزمون‌های حافظه‌ی کلامی عملکرد بهتری نشان می‌دهند.  مهم نیست کودک هستید یا بزرگسال، اگر می خواهید مهارت‌های کلامی‌تان را افزایش دهید، رفتن به کلاس‌های موسیقی را امتحان کنید.

افزایش آی.کیو و عملکرد علمی
«موسیقی می تواند جهان را تغییر دهد چون می تواند آدم‌ها را تغییر دهد» بونو.
 پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کلاس‌هاي موسیقی عملکرد علمی و آی.کیو را در نوجوانان پی‌ریزی می‌کند. در یک مطالعه، کودک ۶ ساله‌اي که کلاس‌هاي کیبورد یا خوانندگی را در گروه‌هایي کوچک به مدت ۳۶ هفته گذرانده بود نسبت به کودکانی که کلاس نمایش می‌رفتند یا هیچ کلاسی برنداشته بودند از خود به طور چشمگیری افزایش‌هاي بیش‌تری در آی.کیو و نتایج آزمون‌هاي آموزشی استاندارد نشان داد. گروه خوانندگی برترین‌شان بود. برای آن که به کودک‌تان کمک کنید به لحاظ علمی بدرخشد، وی را تشویق کنید که بخواند یا ‌سازی بنوازد.

حفظ سلامت مغزتان در کهنسالی
«موسیقی تنفس راستینِ زندگی است. ما می خوریم که از گرسنگی نمیریم. ما می خوانیم تا صدای زنده بودن‌مان را بشنویم» یاسمینا خادرا.
 در مطالعه‌ای روی کهنسالان سالم دریافتند کسانی که 10 سال یا بیش‌تر تجربه‌ی موسیقی دارند نمره‌های بهتری در آزمون‌های شناختی کسب می‌کنند تا موسیقی‌دانانی که از یک تا نه سال مطالعات موسیقیایی انجام داده‌اند. غیر موسیقیایی‌ها پایین‌ترین نمره را کسب کردند. چون یادگیری ساز سالها تمرین و آموزش نیاز دارد، اتصالات متناوبی در مغز ایجاد می‌کند که می تواند افول شناختی ما راکه در نتیجه‌ کهولت سن هست جبران کند.
هرگز برای ساز زدن و به جایگاه بالایی در این کار رسیدن دیر نیست.
 افلاطون راست می گفت که، «موسیقی و ریتم راه خود را به نقاط اسرارآمیز روح پیدا می کنند.» فارغ از پیری یا جوانی، سالم یا بیمار بودن، شاد یا غمگین بودن، موسیقی می تواند کیفیت زندگی‌تان را به شیوه‌هاي متعددی افزایش دهد.
موسیقی استرس و اضطراب را کم می کند، روحیه‌تان را بهتر می کند، سلامتی‌تان را افزایش می‌دهد، به بهتر خوابیدن‌تان کمک می‌کند، دردهای‌شما را برطرف می کند و حتی با موسیقی باهوش تر خواهید شد .
پژوهش‌های اخیر نشان می دهند که «موسیقی فارغ از ویژگی های قومی و فرهنگی شنونده،
می تواند احساسات نخستین انسانی را انتقال دهد.» ما شناختِ تمام روش‌هایی راکه این زبان جهانی
می تواند از طریق آن ها به جهان سود برساند تازه آغاز کرده‌ایم.
به جز بودجه‌هاي تخصیص داده شده به موسیقی و برنامه‌هاي هنری مدارس، چرا در کشف تمام نقاط اسرارآمیزی که موسیقی در آنها جاری می شود تا ما احتمالا از فایده‌های حیرت‌انگیزش بهره‌مند شویم نیز سرمایه‌گذاری نکنیم؟
 

You might also like
روانشناسی

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست