بدون دیدگاه

چند راهکار برای مقابله با اضطراب و نگرانی و وسواس

احساس اضطراب، واکنش طبیعی بدن در مقابل شرایط دشوار است. به این معنی که از آن چه قرار است اتفاق بیفتد احساس نگرانی به شما دست می دهد. اولین روز مدرسه یا انجام یک سخنرانی می تواند باعث ایجاد احساس نگرانی شود. اما اگر احساس نگرانی شما بیش از حد نرمال است و بیش از شش ماه به طول انجامیده و زندگی روزانه شما را دچار مشکل کرده ،
می توان گفت که شما دچار اختلال اضطراب هستید.

چه کسانی دچار
اضطراب می شوند؟
بیماری اضطراب می تواند درزندگی هر کسی ودر هر سنی اتفاق بیفتد و یکی از شایع ترین اختلالات روانی به شمار می‌رود. به طور متوسط 40 میلیون نفر از افراد بالغ آمریکایی یعنی چیزی در حدود 18 در صد از جمعیت این کشور با این بیماری دست وپنجه نرم می کنند.
به گفته دکتر پرویز مظاهری دبیر انجمن روانپزشکان ایران حدود 30 درصد زنان و 19 درصد مردان در ایران دچار اضطراب هستند.

در بعضی موارد این اختلال با افسردگی هم همرا ه است و بیمار برای غلبه بر این مشکلات ممکن است به مصرف قرص یا مواد آرام بخش رو آورد. این
راه حل های موقتی ممکن است که برای مدت کوتاهی باعث آرامش فرد شوند اما می توانند در نهایت شرایط او را بدتر کنند. برای درمان این دست از بیماران ترک مصرف دارو قبل از شروع درمان ضروری است.

چگونه بیماری اضطراب را از نگرانی های روزمره تشخیص دهیم؟

اضطراب غیر بیمارگونه همان احساس نگرانی ای است که قبل از انجام کارهای مهم تجربه می‌کنید. این طبیعی است که قبل از نقل مکان به یک موقعیت شغلی جدید یا قبل از امتحان دچار نگرانی شوید. نگرانی هایی از این دست هرچند که ناخوشایند هستند اما در عین حال می توانند باعث ایجاد احساس مسولیت و سخت کوشی بیشتر و در نتیجه نتایج مطلوب تر در کار شوند. نگرانی های غیر بیمارگونه می آیند و از بین می‌روند و در روال طبیعی زندگی شما خللی وارد نمی کنند.
امااحساس نگرانی و اضطراب بیمارگونه ممکن است همیشه همراه شما باشد. در این حالت این احساس مانع لذت بردن شخص از کارهای روزانه اش می شود. در بعضی از موارد حاد این بیماری، شخص از وارد شدن به آسانسور یا رد شدن از خیابان یا حتی بیرون رفتن از منزل اجتناب می کند. در این گونه موارد اگر بیماری درمان نشود به مرور بدتر می شود.

احساس اضطراب چگونه است؟

توصیف احساس اضطراب دشوار است. می توان این مثال را زد که فردی را در یک ساختمان درحال فروریختن تصور کنید که برای محافظت از خود چیزی جز یک چتر در اختیار ندارد. یا تصور کنید که در یک چرخ و فلک سوار هستید که با سرعت سرسام آوری در حال چرخیدن است و نمی توانید آن را متوقف کنید. ممکن است احساس دلشوره داشته باشید یا دچار تپش قلب شوید. ممکن است کابوس های شبانه داشته باشید یا خاطرات تلخی از گذشته مدام در ذهنتان مرور شوند. احساس ترس و نگرانی در بعضی افراد به طوردائمی وجود دارد و در برخی دیگر می تواند در شرایط و موقعیت های خاص به وجود بیاید.

انواع بیماری اضطراب

بیماری اضطراب می تواند به شکل های مختلفی بروز کند:
حمله های عصبی: که به صورت احساس ترس و وحشت شدید وناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی به بیمار دست می دهد.
فوبیا: ترس شدید از موضوع یا موقعیتی خاص.
ترس های اجتماعی: ترس شدید از قضاوت شدن توسط افراد درمحیط های اجتماعی که فرد را منزوی می‌کند.
اختلال وسواس: فکرهای آزار دهنده و مداومی که فرد را به انجام رفتارهای تکراری وامی‌دارند.
اضطرا ب جدایی از نزدیکان: فرد هنگام دور شدن از خانه و یا افراد خانواده دچار هراس می شود.
اضطراب از دست دادن سلامتی (hypochondriasis ).
اضطراب پس از یک واقعه: این نوع از اضطراب، پس ازپشت سرگذاشتن یک تجربه ناخوشایند مثل جنگ و یا مرگ یکی از عزیزان می‌تواند بروز کند.

درمان اضطراب
خبرخوب این است که اضطراب حتی در موارد حاد آن، یک بیماری قابل درمان است . هرچند که ممکن است این اختلال به طور کامل برطرف نشود اما با کنترل آن می توان علائم آن را به حداقل رساند وفرد را به زندگی عادی برگرداند.
می توان این بیماری را با مصرف دارو ویا جلسات روانکاوی درمان کرد. البته کسانی که دچار اضطراب خفیف هستند، حتی بدون استفاده از راه های درمانی مذکور و تنها با دوری از شرایطی که موجب نگرانی آنها می شود و حذف عوامل نگران کننده می‌توانند به سلامت کامل دست یابند.


You might also like

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست