بدون دیدگاه

از چربی خون خود بکاهید

افزایش کلسترول و تری گلیسیرید در خون در اثر مصرف موادغذایی بیش از میزان مورد نیاز یا در اثر اختلال در سوخت وساز چربی، افزایش می یابد. چربی خون و قند خون بالا و همچنین غلظت بالای خون باعث گزگز، مورمورشدن و خواب رفتگی پا می شود و به هنگام خواب، کف پا بسیار داغ می شود و فرد را بیدار می کند. افزایش چربی خون همراه با بیماری‌هایی مانند کم کاری تیروئید، بعضی از بیماری های کبدی وکلیوی، بیماری دیابت، نارسایی مزمن کلیه، چاقی، بعضی از عفونت ها، اعتیاد به الکل، ایدزو…دیده می شود.افزایش چربی با تجمع در دیواره رگ ها، تنگی آن ها را به دنبال دارد و به همین دلیل باعث افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی، درد قفسه سینه و گرفتگی عروق می شود.افزایش چربی خون می تواند باعث عوارضی مانند آترو اسکلروز(سفت وشکسته شدن عروق)، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی، افزایش شانس ابتلا به سکته مغزی، کبد چرب و…می شود.برای تشخیص بالا بودن چربی خون، اندازه گیری دو نوع چربی خون یعنی؛ کلسترول و تری گلیسیرید انجام می شود. در این میان معمولا افزایش کلسترول به عنوان عامل بیماری زای جدی تری مطرح می شود.یکی از مهم ترین توصیه های غذایی، اولین و بهترین راه برای کاهش یا رفع این مشکل اصلاح رژیم غذایی است. کاهش مصرف گوشت قرمز و برنج و استفاده بیشتر از سبزیجاتی نظیر کلم، کرفس، هویج، کاهو، اسفناج، کدو و…در رژیم غذایی روزانه است.

علایم افزایش چربی خون عبارتند از:
1-احساس سنگینی، خستگی یا کوفتگی در بدن
2-خواب آلودگی
3-سوزش و احساس افزایش حرارت نقاط مختلف بدن به خصوص کف پا که معمولا در شب تشدید می شود.
4-دردهای نسبتا مقاوم به درمان در ناحیه ی ساق و کف پا(گاهی در سایر نواحی بدن)
5-سردرد هایی که معمولا به صورت سنگینی سر خودنمایی می کند.
6-خشکی یا تلخی دهان
7-سرگیجه و گاهی وز وز گوش
8-سردرد، سنگینی، خواب آلودگی، تپش قلب و علایمی از این دست پس از مصرف غذاهای چرب و تسکین این علایم با مصرف موادی مثل آبغوره، آبلیمو یا سرکه.
9-افزایش تعریق بدن
10-ورم و پف کردن صورت

نکات مهم در کنترل چربی خون:

-افراد لاغر هم به کلسترول بالا دچار می شوند.
-خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق و بروز حمله قلبی را می توان با ایجاد تغییرات غذایی که موجب کاهش چربی خون می شود کاهش داد.
-باید به دقت غذاهای روزانه خود را بررسی کنید. این کار را حتی زمانی که غذاهای بیرون از منزل را مصرف
می کنید نیز انجام دهید.
-انتخاب غذاهای کم چرب به معنی خوردن تنها نان و آب نیست. شما می توانید غذاهای متنوع و لذت بخش میل کنید.
اعمال تغییرات زیر در رژیم غذایی، می تواند به کاهش مقدار چربی خون کمک کند:
-به جای سرخ کردن مواد غذایی، آنها را آبپز، بخارپز ویا کباب کنید.
-به جای پنیر و شیر پر چرب، از انواع کم چرب استفاده کنید.
-مصرف شیرینی، کلوچه، کیک وفرآورده های لبنی پر چرب(شیر،پنیر،کره)روغن نارگیل، روغن خرما، بیسکویت، چیپس، پفک، سوسیس، همبرگر، کالباس، بستنی، پیتزا، زرده تخم مرغ، جگر سیاه، مغز، سیرابی و قلوه، میگو، خرچنگ و صدف را محدود کنید.
-از قسمت های کم چرب گوشت استفاده کنید و تمام چربی های قابل مشاهده را جدا کنید.
-از مرغ و ماهی بیشتر از گوشت قرمز استفاده کنید.
-در رژیم غذایی خود از سیر استفاده کنید.سیر خام یا کمی پخته شده، به میزان یک تا دو حبه در روز تاثیر مناسبی دارد. مصرف سیر همچنین می تواند علاوه بر چربی،میزان فشار خون را نیز کاهش دهد.
-مصرف سبزیجات مانند کاهو و هویج و میوه ها مانند سیب، زردآلو، گلابی، پرتقال، لیمو، گریپ فروت و توت فرنگی را افزایش دهید.
-به طور کلی تمام مواد غذایی گیاهی مانند سبزیجات، حبوبات و غلات فاقد کلسترول اند، اما در بین آنها موادی مانند جو، کدو، شوید و سیر اثر ضد کلسترول بسیار قوی تری را بروز می دهند. سویا نیز باعث کاهش کلسترول غذایی می شود.
-مصرف نان و غلات سبوس دار، حبوبات و انواع لوبیا، عدس و لپه را افزایش دهید.
-دانه کتان (بزرک)مصرف کنید؛ چرا که پوست سفت و غیرقابل هضمی دارد. بهتر است در آب خیسانده شود و مقدار مصرف آن5/2 قاشق چایخوری و سه مرتبه در روز است. برخی از متخصصان تغذیه نیز تا 4 قاشق غذا خوری در روز را توصیه می کنند.
-مصرف آجیل ها و مغزهای برشته نشده و فاقد نمک به ویژه بادام و گردو را افزایش دهید.
-روزانه دو عدد سیب یا پرتقال، چند عدد توت فرنگی به ویژه پس از غذا میل کنید که باعث کاهش جذب کلسترول مصرف شده با غذا می شود.
-حتما در کنار غذا، سبزی خوردن یا سالاد تهیه شده با هویج زیاد و روغن زیتون(یک قاشق غذا خوری)را میل کنید.
-مصرف تخم مرغ را به هفته ای سه عدد کاهش دهید.
-میگو، دل، جگر، قلوه، کله پاچه و مغز مصرف نکنیم.
-مصرف خامه و کره ممنوع است.علاوه برآن از روغن‌های حیوانی و روغن های جامد پرهیز کنید و از روغن های
زیتون، آفتابگردان، سویا وبادام زمینی استفاده کنید.
-مبتلایان به کلسترول خون بالا و بیماران قلبی نباید روغن نارگیل و روغن پالم (نخل)مصرف کنند.
البته باید تاکید کرد هر چند برخی موارد ذکرشده سطح چربی خون را بالا می برند اما این موضوع به معنی مصرف نکردن مطلق آنها نیست. به عنوان مثال برای مصرف شیر، پنیر و ماست نوع کم چرب و یا بدون چربی آن را خریداری کنید یا مصرف تخم مرغ،بستنی و پنیر را به دو مرتبه در هفته کاهش دهید.

You might also like
بدن, سلامتی

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست