بدون دیدگاه

فواید کاهش مصرف شیرنی

بسیاری از مردم جهان بیش از آن که متوجه باشند، قند مصرف می کنند. اگر دوستدار خوردن غذاها ونوشیدنی های شیرین هستید باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که قند بیش ازاندازه برای سلامت شما چندان شیرین نخواهد بود.
قند طبیعی موجود در میوه ها وسبزیجات کاملا خوب است. مشکل زمانی آغاز می شود که بیش از میزان توصیه شده قند افزوده شده در غذاها ونوشیدنی ها را مصرف می کنید.

قند افزوده شده یکی از بدترین مواد تشکیل دهنده در رژیم غذایی مدرن است. قند افزوده شده کالری خالی بدون مواد مغذی افزوده شده را به ارمغان می آورد وبه بسیاری از مشکلات سلامت منجر می شود. منابع اصلی قندهای افزوده شده شامل نوشیدنی های غیر الکلی، آب نبات ها، کیک‌ها، کلوچه ها ونوشیدنی های میوه ای پردازش شده هستند. با این وجود مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که دارای قند افزوده شده هستند. فواید کاهش وحذف قندهای افزوده شده از رژیم غذایی بی شمار هستند:

جلوگیری از افت انرژی
خوردن قند زیاد می تواند به افت انرژی منجر شود واحساس خستگی وتحریک پذیری را در شما ایجاد کند. مصرف مقادیر زیاد هر نوع قندی در ابتدا به نظر می رسد سطوح انرژی را نسبت به مقدار مصرف شده افزایش می دهد. اما خیلی زود نتیجه‌ای جز کاهش شدید سطوح انرژی نخواهد داشت.
قند به سرعت تجزیه می شود وبه افزایش ناگهانی سطوح قند خون منجر می شود. طی این زمان مغز تولید ارکسین نوروپپتید، مسئول احساس هشدار را متوقف می کند.
تحقیقات نشان داد که موش هایی که یک رژیم غذایی کم غذایی کم چربی، با قند بالا وآرد پالایش شده را مصرف کرده اند، چاق تر بوده وتمایل کمتری به کار برای دریافت پاداش نسبت به موش هایی که رژیم غذایی متعادل داشته، نشان داده اند.
قند بیش از اندازه مغز، اعصاب، دستگاه گوارش وعضلات را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر بدن شما مواد مغذی مناسب را دریافت نکند با خستگی وبیزاری مواجه خواهید شد. به جای مصرف یک نوشیدنی یا دسری شیرین می توانید میان وعده ای سرشار از پروتئین را انتخاب کنید تا سطوح هوشیاری وانرژی خود را بالا نگه دارید.

کمک به کاهش وزن
قند کالری های خالی به بدن می رساند وموجب افزایش وزن می شود. هنگامی که بیش از اندازه قند مصرف می کنید، بدن میزان مورد نیاز را تبدیل به انرژی می کند ومیزان اضافی را در قالب چربی ذخیره می کند. در نهایت این چربی های افزایش یافته خود را در دورکمر، باسن، ران ها وصورت نشان می دهد. مطالعات مختلف رابطه بین قند وافزایش وزن را تایید کرده اند. مصرف فروکتوز به عنوان عاملی مهم دراپیدمی چاقی ودیابت های مقاوم به انسولین، هم در کودکان وهم بزرگسالان به طور هشداردهنده‌ای افزایش یافته است. ترک مصرف قند می تواند به کاهش وزن کمک کند واز مشکلات سلامت که اضافه وزن به ارمغان می آورد، جلوگیری کند. در ابتدای مسیر ترک قند ممکن است هوس وتمایل بیشتری به مصرف قند داشته باشید اما با گذشت زمان این هوس کمتر می شود.

کاهش خطر ابتلا به دیابت
مصرف بیش از اندازه قند به رسوب چربی در اطراف کبد منجر می شود که با گذشت زمان نتیجه‌ای جز مقاومت به انسولین از طریق تحت تاثیر قرار دادن عملکرد لوزالمعده نخواهد داشت.
طبق مطالعات مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند با افزایش وزن بیشتر وخطر افزایش ابتلا به دیابت نوع2 در بانوان مرتبط بوده است.
از آنجایی که قند مصرفی احتمالا یکی از دلایل اصلی دیابت است، افرادی که در معرض خطر بیشتر ابتلا به این بیماری طی سال های پیش رو قرار دارند، با پرهیز قند می توانند از فواید پرهیز از مصرف آن بهره مند شوند.

بهبود سلامت دهان ودندان
مصرف زیاد قند وسلامت ضعیف دهان ودندان با هم پیوند خورده اند. هنگامی که مصرف بیش از اندازه قند با عدم رعایت بهداشت دهان ودندان ترکیب می شود، نتیجه فاجعه بار خواهد بود. صدها باکتری داخل دهان وجود دارند که بسیاری از آن ها مفیدند. با این وجود برخی باکتری ها از قند تغذیه واسید تولید می کنند.
اسید می تواند مینای دندان که لایه درخشان ومحافظ دندان محسوب می شود را تخریب کند. این شرایط می تواند به پوسیدگی دندان منجر شود که در صورت عدم درمان به دردهای شدید واحتمال از دست رفتن کامل دندان ختم می شود.
قند ودیگر کربوهیدرات های قابل تخمیر موجب تحریک باکتری های داخل دهان وتولید اسید توسط آن ها وکاهش سطح PH می شود. حاصل این شرایط دمیلینه شدن دندان است.

بهبود خواب خوب
کاهش مصرف قند می تواند به حفظ سطوح مناسب قند خون کمک کند وهمچنین سطح سروتونین در مغز را افزایش داده ودر نتیجه به بهبود الگوی خواب سالم وپایدار کمک کند. خوردن غذاهای شیرین به افزایش ناگهانی قند خون منجر می شود که خستگی آدرنال را در پی دارد و بر کیفیت خواب تاثیر گذار است.
همچنین فعالیت ارکسین، یک انتقال دهنده عصبی که در مغز تولید شده وبه تنظیم انگیختگی، بیداری واشتها کمک می کند را سرکوب می کند. میزان بالای قند به مقادیر زیاد گلوکز در گردش خون منجر می شود که فعالیت نورون های ارکسین در مغز را سرکوب می کند.

کاهش سطوح فشار خون وکلسترول
کنار گذاشتن قند به معنای بهره مندی از قلبی سالم تر است. این کار می تواند به کاهش فشار خون وکلسترول کمک کند. مصرف زیاد قند سطوح انسولین را افزایش می دهد که به نوبه خود سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می سازد. این شرایط به افزایش خون وضربان قلب منجر می شود.
فشار خون بالا موجب می شود تا قلب وعروق سخت تر کار کنند که به تدریج به کل سیستم گردش خون آسیب وارد می کند. در نهایت این شرایط خطر بیماری قلبی، سکته مغزی ودیگر بیماری های جدی کرونر را افزایش می دهد.
پس از ترک قند ممکن است کاهش چشمگیر در سطح کلسترول بد(LDL) وهمچنین تری‌گلیسیرید را تجربه کنید. افزون بر این سطح فشار خون ممکن است به حالت عادی باز گردد.

بهبود عملکرد مغز
مصرف بیش از اندازه قند اثری منفی برعملکرد مغز دارد. قند اضافی می تواند در عملکرد شناختی اختلال ایجاد کند وحتی میزان پروتئین در بدن را کاهش دهد که برای حافظه وپاسخگویی عنصری ضروری محسوب می شود. در حقیقت یک رژیم غذایی سرشار از فروکتوزبا کاهش عملکرد مغزدر یادگیری وحافظه اختلال ایجاد می کند. فعالیت سیناپسی آسیب دیده به معنای آن است که ارتباطات میان سلول های مغزدچار اختلال شده اند. افزون براین مصرف بیش از اندازه قند با خواب کم وضعیف مرتبط است که تاثیر مستقیم بر عملکرد شناختی دارد.

بهبود خلق وخو
دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از قندهای افزوده شده به اضطراب، تحریک پذیری، نوسانات خلقی وحتی افسردگی منجر می شود.
مطالعات نشان می دهند افرادی که یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی فرآوری شده وبه طور معمول شامل مقادیر زیادی از چربی های اشباع شده، قند ونمک را دنبال می کنند، درمقایسه با آنهایی که یک رژیم غذایی کم قند را مصرف می‌کنند، در معرض خطر افزایش ابتلا به افسردگی قرار دارند.

پیشگیری از بیماری کبد چرب
مصرف بیش از اندازه قند به افزایش ناگهانی وشدید انسولین منجر می شود وهمچنین چربی را وارد سلول های کبد می کند که به نوبه خود التهاب و زخم را موجب می شود.
قند از گلوکزوفروکتوز تشکیل شده که در کبد متابولیزمی شوند زیرا تنها کبد دارای یک انتقال دهنده برای آن است. هنگامی که قند بیش از اندازه مصرف می کنید، کبد آن را به چربی تبدیل می کند.
مصرف زیاد قند موجب التهاب مزمن در بدن نیز می شود که برای کبد خوب نیست.

تند شدن پیری پوست
قند زیاد می تواند فرآیند پیری پوست را تسریع کند. قند بیش از اندازه می تواند پوست را خشک وکدر سازد وآن را نسبت به چین وچروک مستعدتر کند. مصرف قند به فرآیندی به نام گلیکوزیله شدن منجر می شود که در آن قند به پروتئین هایی مانند کلاژن وآلاستین متصل شده وبه آن ها آسیب می‌زند. این پروتئین ها برای حفظ زیبایی وانعطاف پذیری پوست ضروری هستند.
سطح قند خون بالا به واسطه مصرف بیش از اندازه قند نیز آنتی اکسیدان های محافظ پوست را کاهش می دهد وپوست نسبت به آسیب نور خورشید مستعد می شود.
قند با التهاب سیستمیک نیز مرتبط است که به عنوان محرک آکنه شناخته می شود.

You might also like
تغذیه

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست