بدون دیدگاه

مشکلاتی که دربارداری برای پاهایتان پیش می آید

هر خانم باردار ممکن است در دوران بارداری با مشکلاتی مواجه شود که برخی از آن ها کاملا طبیعی هستند وعلت اصلی آن ها تغییرات بدن شما به علت سازگاری با رحم بزرگ وتغییرات هورمونی است.
گاهی این مشکلات برای مادر آزاردهنده می شود وحتی ممکن است باعث مختل شدن زندگی عادی روزمره درمادر شود. یکی از شکایات شایع خانم‌های باردار، مشکلات پیش آمده درپاها می باشد که گاهی با رعایت چنداصل ساده می توانید باعث بهتر شدن یا از بین بردن این مشکل شوید.

انقباض وگرفتگی عضلات پا
انقباض ناگهانی ودردناک ساق پا ممکن است در دوران حاملگی ومخصوصا هنگام شب اتفاق افتد که علت آن کم شدن جریان خود درپاها به علت بزرگ شدن رحم یا فشار روی اعصاب
پا است.
همچنین کمبود کلسیم می تواند این مشکل را تشدید کند. خانم باردار باید هر روز غذاهایی که سرشار ازکلسیم است مانند شیر وسایر لبنیات مصرف کند.
از ایستادن یا نشستن طولانی مدت، به صورتی که پاهایتان را روی هم انداخته‌اید، خودداری کنید. در طول روز وچند بار قبل از خواب عضلات پشت ساق پا را بکشید. در حالیکه نشسته اید یا در حال تماشای تلویزیون هستید یا شام می خورید، مچ پا را بچرخانید وانگشت پاهایتان را تکان دهید. هر روز کمی قدم بزنید مگر آنکه پزشک شما را از فعالیت منع کرده باشد.
به پهلوی چپ دراز بکشید تا جریان خون پاها بهتر باشد. مایعات به اندازه کافی مصرف کنید.

برای بهبود گرفتگی عضله چه باید کرد؟
اگر عضله پایتان گرفت، بلافاصله عضلات پشت ساق پا را بکشید. برای این کار پایتان را صاف کنید وآرام انگشتان را به طرف ساق پا خم کنید. این کار ممکن است ابتدا کمی دردناک باشد ولی اسپاسم را برطرف می کند ودرد کم کم از بین می رود. قدم زدن وکیسه آب گرم هم می تواند کمک کننده باشد.

واریس پا
واریس یعنی اتساع وریدهای سطحی ران وساق( وریدها رگ هایی هستند که خون کم اکسیژن را به لب باز می گردانند). واریس براثر فشار جنین بر روی عروق مادر ومعمولا در دومین یا سومین سه ماهه از دوران بارداری ظاهر می شود. ایستادن زیاد روی پاها، واریس را تشدید می کند وباعث ایجاد درد در ساق و ران ها می شود.

راه هایی برای کاهش واریس
ورزش: واریس براثر اختلال در جریان خون رخ می دهد، از این رو زنان باردار باید سعی کنند تا جریان خون را در بدن خود بهبود بخشند.پیاده روی، شنا، ایروبیک مخصوص بارداری و… در این میان نقش موثری دارند.
بالابردن پاها: با قرار دادن پاها روی سطحی بلند( بالاتر از سطح قلب) جریان خون دوباره به سمت قلب باز می‌گردد.
جوراب: پوشیدن جوراب مناسب در بارداری بسیار مهم است زیرا کش تنگ جوراب مانع از جریان خون در رگ های میانی پا می شود. از این رو کش جوراب باید گشاد باشد تا خون به راحتی در پاها جریان داشته باشد.
نشستن چهارزانو: اگرچه ممکن است نشستن در این وضعیت برای مادر راحت باشد، اما این وضعیت فشار بیشتری را بر رگ ها وارد آورده وجریان خون را قطع می کند.
ایستادن طولانی مدت: این کار باعث می شود تا خون در پاها جمع شود، اما در صورت حرکت پاها، خون در پاها جریان پیدا می کند.

ورم قوزک وانگشتان پا
در طول دوران بارداری، مایع اضافی بدن وفشاررحم در حال رشد، می توانند باعث تورم در قوزک پا وخود پاها شوند. هر قدربه زمان زایمان نزدیکتر شوید، این تورم بدتر خواهد شد؛ خصوصا در انتهای روز ودر آب وهوای گرم تورم بیشتر می‌شود.
اگرچه تورم ناگهانی صورت یا دست ممکن است نشانه اختلال در عملکرد کلیه ها ویا پره‌اکلامپسی باشد ونیاز به پیگیری ومراجعه به پزشک دارد، اما تورم خفیف مچ پا معمولا جایی برای نگرانی ندارد.

راه های کاهش تورم مچ پا
*از ایستادن به مدت طولانی اجتناب کنید.
*هنگامی که نشسته اید پای تان را بالا نگه داشته وآویزان نکنید.
*هنگامی که برای مدت طولانی نشسته اید؛ حرکات کششی انجام دهید.
*هنگام خواب برپهلوی چپ تان دراز بکشید.
*مقدارزیادی آب بنوشید.
*شنا کنید یا در استخر بایستید به گونه ای که آب تا گردن تان بالا بیاید.

You might also like
بارداری, بدن

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست