بدون دیدگاه

چطور از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم

پوسیدگی دندان به اتفاقی گفته می شود که طی آن سطح دندان دچار خوردگی شده ودر نهایت به ایجاد حفره بر سطح آن می انجامد. اما آیا می دانستید که این روند طی یک دوره زمانی طولانی اتفاق می‌افتد که با اقدامات به موقع می توان از آن پیشگیری کرد؟ آشنایی با عوامل موثر درحفظ سلامت دندان ها اولین گام در پیشگیری از پوسیدگی دندان است که درادامه به آن میپردازیم.

در دهان ما چه می گذرد
دهان ما مملو از عنوان باکتری هاست. صدها نوع متفاوت از انواع باکتری ها بر سطح دندان ها، لثه، زبان و دیگرقسمت های دهان ما زندگی می کنند. بعضی از این باکتری ها مفیدند و بعضی دیگرمضربوده وعامل پوسیدگی دندان ها به شمارمی روند. جالب است بدانید که پوسیدگی دندان نتیجه یک عفونت ساده دردهان است. به این ترتیب که بعضی از باکتری های مضرموجود در دهان از شکر موجود در غذا تغذیه کرده واسیدی تولید میکنند که در طی زمان می تواند باعث ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها شود.

در طی روز در دهان ما چه اتفاقی می افتد
دهان ما هر روز محل درگیری و نزاع دو گروه ازمواد مقابل یکدیگراست. در یک تیم، پلاک دندان که پرده نازک ، چسبناک و بی رنگی است در کنار مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی قند ونشاسته قرار گرفته. هرچه که می خوریم و می آشامیم در صورتی که حاوی قند یا نشاسته باشد در این گروه قرار می گیرد ومی تواند منبع مناسبی برای بعضی از باکتری ها باشد تا با کمک آن اسید تولید کنند. این اسید باعث خورده شدن سطح سخت بیرونی دندان یا همان مینای دندان می شود.
تیم مقابل مواد معدنی موجود در بزاق مانند کلسیم و فسفات هستند که درکنارفلوراید به دست آمده از خمیردندان قرار می گیرند. این تیم به مینای دندان کمک می کنند تا مواد معدنی از دست رفته ناشی از حملات اسیدی را بازسازی کند.

پوسیدگی چطور اتفاق می افتد
هنگامی که مینای دندان برای مدتی طولانی در معرض اسید های موجود در بزاق قرار می گیرد، این حملات متوالی اسیدی، باعث از دست رفتن مداوم مواد معدنی موجود در مینای دندان و در نهایت خرابی دندان ها می شود. آغاز این مرحله از خرابی ممکن است با آشکار شدن نقطه های سفید رنگی در نقاطی از دندان که در معرض این حملات هستند قابل تشخیص باشد. در این مرحله با تشخیص ودرمان به موقع می توان از پوسیدگی جلوگیری کرد. چراکه مینای دندان می تواند خود را با استفاده از مواد معدنی موجود در بزاق و فلوراید موجود درخمیردندان بازسازی کند. اما اگراز این روند در این مرحله جلوگیری نشود آسیب ادامه پیدا می کند و تخریب مینای دندان تا شکل گیری پوسیدگی ادامه می یابد. پوسیدگی آسیب ماندگاری است که طی مراحلی که توضیح داده شد به دندان وارد می شود و تنها توسط دندانپزشک و با پر کردن دندان درمان می شود.

چگونه از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کنیم
همه ما می دانیم که مسواک زدن وحفظ بهداشت دهان و دندان از عوامل مهم وکلیدی در پیشگیری از پوسیدگی است ؛ چرا که فلوراید موجود در خمیردندان به بهبود سلامت مینای دندان کمک می کند. همین طور پزشکان توصیه می کنند که از استفاده روزانه نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها و نقاطی که با مسواک به آنها دسترسی نداریم هم غافل نشویم. اما آیا عوامل دیگری هم در پیشگیری از پوسیدگی دخیل هستند؟

غذاهایی که می خوریم
تحقیقات اخیرنشان می دهد که رژیم غذایی وعادات غذایی ما بر سلامت دندان هایمان تاثیر می گذارد. این تاثیر را می توان در دو راستا مورد بررسی قرار داد. یکی تاثیر مستقیم مواد غذایی بر دندان هاست که به نوع مواد غذایی و نوشیدنی های مصرفی در طول روز مربوط می شود.
به طور مثال مصرف خوردنی هایی که به سطح دندان می چسبند وروند پوسیدگی را تسریع میکنند دراین گروه مورد بررسی قرار می گیرند.
مواد نرم وشیرین مانند کیک ، شکلات و حتی میوه های خشک از جمله این مواد هستند.
در مقابل مواد غذایی ای وجود دارند که مصرف آنها برای دندان ها مفید است. مثلا آجیل ، سبزیجات خام ، ماست های ساده و بدون افزودنی و همینطور آدامس های بدون قند که به تمیزکردن دندان ها کمک می کنند از جمله این مواد هستند. اگر اهل خوردن شیرینی و تنقلات غیر مفیدی هستید که برای دندان ها مضر هستند یک توصیه آن است که آنها را کنار غذا مصرف کنید ونه به تنهایی ؛ چرا که ترکیب این مواد با دیگر غذاها حالت اسیدی دهان را خنثی می کند و روند پوسیدگی را به تاخیر می اندازد.
اما از جهت دیگرمی توان به تاثیرغیر مستقیمی که نوع رژیم غذایی بر سلامت عمومی و بهبود سیستم ایمنی بدن و به موازات آن تاثیری که این روند بر سلامت دندان ها دارد پرداخت. به این معنی که تحقیقات نشان می دهند که پوسیدگی دندان به موازات بیماری های دیگر که ناشی از رژیم غذایی نادرست و ضعف سیستم ایمنی بدن هستند اتفاق می افتد. یعنی اگر بدن ضعیف شودو در معرض بیماری های گوناگون مثل بیماری های قلبی ، چاقی، فشارخون و دیابت باشد احتمال بروز پوسیدگی دندان ها هم بیشتر می شود. به بیان دیگر بین سلامت سیستم ایمنی و سلامت دهان ودندان رابطه مستقیم وجود دارد.
یک رژیم غذایی متعادل ومتنوع که نیازهای ضروری بدن را برطرف می کند در حفظ سلامت دندان ها موثر است. رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات خام و تازه که مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کند و پرهیز از مواد غذایی مضر شامل شیرینی ها و انواع نوشیدنی های قندی می تواند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری
کند.
همین طورسعی کنید درطول روز آب فراوان بنوشید و دهانتان را مرطوب نگاه دارید. خشک بودن دهان محیط مناسبی را برا ی رشد باکتری ها و خطر پوسیدگی فراهم می کند. اگر از خشکی دهان رنج می برید میتوانید از آدامس های بدون قند برای تحریک بزاق دهان استفاده کنید.
منبع: knowyourteeth

You might also like
بدن, زیبایی, سلامتی

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست